« Saul Steinberg (15 iunie
1914 – 12 mai
1999) a fost un desenator și grafician american
de origine română, cunoscut mai ales datorită contribuțiilor sale din revista The New Yorker. »
Wikipedia
Citind articolul de pe wikipedia, nu realizezi că graficianul respectiv, născut la Râmnicu-Sărat, în familia lui Moritz Steinberg, patronul unei făbricuţe de cartoane, este de fapt unul dintre titanii graficii americane, fără de care revista The New Yorker nu ar fi fost ceea ce este astăzi.
[…] Ca
şi Lewis Carroll, Steinberg este un poet al metamorfozelor. Universul lui e invadat uneori, nu foarte
des, de bucurie, alteori cufundat în ceaţa unei tristeţi reale. Oricum, natura
devine pentru artist, ca şi pentru copilul cu care, dealtfel, se înţelege şi cu
care se aseamănă în atâtea privinţe, prilejul festiv al unei fantastice
călătorii. »
Iordan Chimet
În cartea unicat Grafica Americană (Editura Meridiane,
1976, colecţia „Cabinetul de Stampe”), Saul Steinberg este singurul grafician
căruia autorul, poetul Iordan Chimet, îi
consacră 11 pagini (text şi desene) fără, bineînţeles, să-i amintească originile româneşti.
La împlinirea a 100 de
ani de la naşterea acestui gigant al graficii, presa românească nu scrie un rând despre contribuţia sa la cultura şi arta umanităţii. Eu însă vă invit să citiţi articolul
ce îi este consacrat pe blogul caricaturi-dum-dum.blogspot.ro, acest adevărat muzeu al caricaturii româneşti, care există şi
trăieşte doar datorită pasiunii şi
muncii asidue a doctorului Paul Stoica (fără să se auto-împăuneze cu denumiri
pompoase precum „proiect de artist” sau
să fie finanţat cu sute de milioane de lei de către ICR, sau MNAC, sau AFCN, sau
BCR, deşi tocmai aceasta e scopul – obligatoriu prin lege – al acestor instituţii, şi nu practicarea nepotismului,
clientelismului şi risipirea banului public pe spoieli pe pereţi – vezi tristul
şi jignitorul caz al poneiului roz de la ICR New York sau noaptea batjocurii artei
româneşti de la ICR Berlin).
Dar trăim în România,
nu-i aşa, ţara în care instituţiile publice îşi îndeplinesc menirea exact pe
dos, şi tocmai din acest motiv marii artişti români, începând cu Saul Steinberg
şi terminând cu Brâncuşi au fost nevoiţi
să lucreze şi să se afirme oriunde în lume doar în ţara lor natală, nu.
Aşa că nu ne rămâne (dacă tot nu luăm atitudine contra paraziţilor culturali), decât să facem haz de necaz şi să ne consolăm cu umorul fin şi delicat al lui Saul Steinberg.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu