Foto Adrian Epure |
Întreaga suflare bedefilă a așteptat cu sufletul la
gură data de 24 octombrie 2013. Era ziua apariției în librării a celei de-a 35
aventuri a simpaticului gal Astérix, celebrul personaj conceput în 1959 de
către scenaristul René Goscinny și desenatorul Albert Uderzo.
După moartea
neașteptată a scenaristului său, în 1977, Uderzo a continuat să creeze de unul singur
noi aventuri ale lui Astérix, pe care le-a publicat la editura înființată chiar
în acest scop, Editions Albert René. Deși a declarat în repetate rânduri că
intenționează să preia modelul lui Hergé, care a lăsat cu limbă de moarte ca
nimeni să nu se atingă de Tintin, Uderzo s-a răzgândit în 2008, după ce a decis
să vânda drepturile asupra lui Asterix grupului Hachette Livre.
Astfel, după
publicarea albumului aniversar “L'Anniversaire d'Astérix et Obélix - Le Livre
d'or”, în 2009, cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la nașterea personajelor
sale, bătrânul desenator (născut la 25 aprilie 1927) a anunțat că este gata să
predea ștafeta. “De acum înainte, rolul
meu va fi să veghez ca natura personajelor să nu fie trădată. Voi fi gardianul
templului”, a spus celebrul autor BD într-un interviu acordat cotidianului
“Le Figaro”. În 2010, Hachette a ales o echipă formată din scenaristul
Jean-Yves Ferri, desenatorul Frédéric Mébarki și coloristul Thierry Mébarki,
ultimii doi lucrând multă vreme în atelierul lui Albert Uderzo. Deși Frédéric
Mébarki a ilustrat aproape în întregime noul album, Uderzo n-a fost deloc
mulțumit de rezultatul muncii sale.
Abia în iulie 2012
s-a găsit desenatorul care să îi preia sarcinile: Didier Conrad. Acesta a avut
“misiunea imposibilă” de a termina de ilustrat un album întreg în doar șase
luni. Încă din martie, de când s-a anunțat titlul albumului cu numărul 35, “Astérix
chez les Pictes”, fanii seriei au încins dezbateri aprinse în mediul virtual și
nu numai. Cei mai mulți se temeau de o nouă dezamăgire, calitatea scenariilor ultimelor
trei-patru albume, dar și a ultimului film de lungmetraj, “Astérix &
Obélix: În slujba Majestăţii Sale”, lăsând mult de dorit.
Dar iată că noul
album a apărut în librării, iar rezultatul ne arată că noua echipă a știut să
găsească ingredientele corecte pentru “poțiunea magică” a succesului. N-am
rezistat tentației și am cumpărat și eu albumul încă din prima zi. Verdictul: “Astérix
chez les Pictes”, un pariu câștigat! Și nu sunt singurul care gândește așa.
Desenul lui Conrad este viu, expresiv, plin de detalii, iar noile sale
personaje completează foarte bine galeria existentă deja. Iar în ceea ce-l
privește pe Ferri, lucrurile stau și mai bine. Jean-Yves a dovedit că are sclipiri
à la Goscinny, scenariul fiind inteligent și în ton cu tradiția personajului. Dacă
până acum am avut ocazia să-i întâlnim, în albumele cu Astérix, pe Jean Gabin,
Sean Connery sau Kirk Douglas, de această dată Ferri și Conrad ni-i readuc în
atenție pe Stan și Bran, sub forma unor legionari «fripturiști», în timp ce
pictul cel rău, Mac Abbeh, seamănă foarte bine cu actorul Vincent Cassel. De
remarcat și contribuția lui Albert Uderzo la realizarea coperții, care poartă
atât semnătura lui Didier Conrad, cât și a maestrului.
Adrian Epure
Adrian Epure s-a născut la Galați, are 28 de ani și este jurnalist.
Primul său contact cu banda desenată l-a avut la vârsta de cinci ani, odată cu
apariția revistei “Carusel”. Astăzi colecționează benzi desenate românești, în
special istorice și de aventuri, dar este și un mare fan al lui Astérix.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu