Marga Ştefănescu |
În caz că nu aţi aflat deja, din luna martie mi s-a oferit ocazia
să scriu pe platforma de bloguri a
cotidianului Adevărul despre pasiunea noastră comună, banda desenată, precum şi despre
creatorii săi. Vă invit să le lecturaţi şi, dacă vă plac, puteţi chiar să daţi like.
În această săptămână, de exemplu, puteţi citi un articol (documentat atât
prin tehnica interviului cât şi direct la sursă, la publicaţiile de la
Biblioteca Academiei din Bucureşti) despre viaţa şi opera doamnei Marga
Ştefănescu, singura autoare BD centenară din lume.
De asemenea, mai găsiţi articolele mele în revista on-line nautilus.ro.
Îmi doresc prin toate aceste articole să schimb percepţia
publicului larg despre banda desenată, o artă majoră (cea de-a noua!),
literatură desenată, un mijloc de
comunicare modern şi mai în vogă ca oricând, peste tot în lume şi,
târâş-grăpiş, şi în România.
Sper că nimeni astăzi – nici măcar cei de la Hardcomics şi
Jumătatea plină – nu mai are curajul să afirme că nu există bandă desenată în
România, sau că ei ar fi inventat-o, aşa cum au făcut-o în trecut.
Sper şi să nu cădem în
extrema cealaltă, să ne lăudăm cu romanele
grafice pe care le-am mâzgălit într-o seară şi apoi să ne mirăm că de ce nu ne
bagă lumea în seamă, nu ne invită la saloane şi expoziţii şi mai ales nu ne
cumpără cărţile...
Din păcate încă nu există romane grafice româneşti (deşi tandemul
Tamba/George Drăgan s-a apropiat – cu Elabuga
– cel mai mult de definiţia general acceptată a romanului grafic). Totuşi, aşa cum am menţionat în revista
nautilus.ro, un prim roman grafic scris şi desenat de o româncă – Ileana Surducan,
a apărut anul trecut în Franţa: Le Cirque – Journal d`un dompteur des
chaises.
Decât să fi băgat aproape un miliard de lei în buzunarele
pseudo-editurilor Hardcomics şi
Jumătatea Plină pentru compendiul de mâzgăleli Cartea lui George, Institutul Cultural Român şi Administraţia
Fondului Cultural Român mai bine ar fi
finanţat – cu mult mai puţini bani - traducerea în româneşte a acestei mici
capodopere grafice... Dând astfel exemplu de cum se scrie şi desenează un adevărat roman
grafic!
Cartea lui George, pe lângă faptul că reprezintă un excelent exemplu
de risipă a banilor publici, adică ai dvs., dragi cititori, a creat false iluzii la tot felul de mâzgălitori
că ar fi Autori BD. Din păcate, cu excepţia Ilenei Surducan şi a lui Tamba,
publicaţi în primele pagini ale antologiei special pentru a înşela cititorul, şi a altor 2-3 autori, ceilalţi
fie nu au mai publicat niciodată benzi desenate, fie persistă în a chinui hârtia
degeaba. De altfel, nu pot să înţeleg cum unii dintre autorii BD
pomeniţi mai sus au acceptat ca lucrările lor să apară lângă astfel de porcării
grafice, sau să se laude cu volumul în
cv-ul lor.
Cartea lui George
va rămâne pe veci o pată ruşinoasă pe obrazul istoriei în curs a benzii desenate româneşti...
Aceasta este opinia mea şi mi-o susţin, cum ar spune Dupond
& Dupont, şi singura contrazicere pe care aş accepta-o ar fi cea făcută
prin comparaţie cu Urban Comics –
Made in Cluj.
Notă.
Acesta este cel de-al 220-lea articol postat pe acest blog, din februarie 2012 până astăzi. Le mulţumesc şi pe această cale prietenilor şi colaboratorilor care au scris articole, au trimis informaţii, fotografii, desene speciale şi publicaţii. Vă mulţumesc dumneavoastră, dragi cititori, pentru interes şi pentru cele 53.000 de accesări ale acestor articole.
Va urma!
Un comentariu:
Felicitari !
Trimiteți un comentariu