TEHNICILE BENZII DESENATE
Următorul fragment face parte din aceeaşi lucrare :
« ABC … BD » În
paragraful de faţă este definit efortul autorilor de benzi desenate la
elaborarea produsului atribuit deja celei de a 9-a arte şi a consecinţelor
educative presupuse prin posibilitatea accesului
în zonele atribuite artei : literatura şi pictura, a căror invocare
implică necesitatea utilizării unor temeinice cunoştinţe, componente
manifestate în momentul creativ, dar şi al receptării stadiului de operă finalizată. Implicarea în
zona artei este cu atât mai evidentă în clipa în care consumatorul devine pătruns
de dorinţa încercărilor de a crea bandă desenată şi de a opera cu termenii şi
procedee specifice.
AUTORI (scenarişti, desenatori şi alţii …)
Domeniul de existenţă al preocupărilor privind
producţia de bandă desenată se manifestă pe multiple paliere, printre care în
primul rând, sunt plasate activităţile artistice, pornite de
la munca creativă a autorilor, fie că este exercitată de către scenarişti sau
desenatori. Am făcut trimitere, specificând pentru momentul respectiv, numărul
de persoane oficial recunoscute profesional în spaţiului francofon revendicat
domeniului. Întreg ansamblu de etape pe care-l presupune crearea unei benzi
desenate, înseamnă posibilitatea ca scenariul şi desenele să fie elaborate
prin suprapunerea efortului uneia şi aceleaşi persoane, sau a unui colectiv
multiplu, care să întrunească activitatea îndreptată spre finalizarea
produsului rezultat în urma reuniunii celor două principale componente.
Parcurgerea tuturor etapelor completează imaginea şi urmează rolul educaţional
presupus de cunoaşterea şi aplicarea mecanismelor lăuntrice corespunzătoare
termenilor corespunzatori fiecarui stadiu.
Astfel privind lucrurile, potrivit consemnărilor
lui Duc,
adunate în studiul
« L’Art de la BD », scenariul include mai multe trepte
prin care acesta prinde viaţă. Este surprinzătoare asemănarea existentă între
conţinutul termenilor, parcurgerea etapelor proprii literaturii, teatru şi
cinematografiei.
Sinopsisul : Este definit ca fiind rezumatul scris al
povestirii, realizat prin prezentarea succintă a subiectului relatat pe 2 sau 3
pagini, schiţând în linii mari prezentarea disputei, exprimată succesiv în mod
clasic, conform celor 3 parţi componente : intriga, desfăşurarea acţiunii
şi deznodământul.
Scenariul : Se referă la dezvoltarea în scris a
naraţiunii, cuprinzând în funcţie de natura şi importanţa subiectului, un număr
situat între 10 şi de 30 pagini. Trebuie îndeplinită cerinţa descrierii
povestirii, a personajelor principale, a prezentarii locului şi a momentelor
definitorii ale intrigii. Dacă prezintă relevanţă, este bine ca anumite părţi
din dialog să fie prezentate în stadiu de schită. Scenariul se raportează la
secţiunea literară a BD-ului.
Decupajul : Este considerat etapa cea mai
importantă a creaţiei unei benzi
desenate. Specificitatea decurge din conlucrarea celor doua arte, dar si o
importanta trimitere la modalitatea de lucru specifica cinematografiei Acesta
constă în prezentarea planului complet, precis, al viitorului produs, imagine
cu imagine, scena cu scena, decizie care revine în sarcina scenaristului,
prilej de dezvăluire a intenţiilor către desenator, cu posibilitatea ca acesta
să-şi poată adăuga propriile idei vizuale, în momentul desfăşurării procesului
conceptual-creativ, după cum este posibilă chiar şi intervenţia lui în privinţa
reconsiderării eventualelor puncte slabe ale naraţiunii.
În final, se estimează că un bun scenariu, corect
« decupat », cu ritm, este capabil să salveze o serie mediocru desenată,
şi dimpotrivă, se recunoaşte că desenele bune vor fi dificil de salvat de un
decupaj slab. Este deja un pasaj « prefabricat », care poate fi
aplicat adaptat cum se cuvine atunci când este nevoie, formulând aprecieri
critice în privinţa ponderii aportului autorilor.
Decupajul scris : Este maniera consacrată de prezentare a
decupajului, prezentat pe două coloane, asemănătoare modalităţii folosite în
cinematografie, deşi este o procedeu de expresie literară. Prima dintre ele
descrie acţiunea scenă cu scenă, casetă cu casetă, indicându-se compozitia
fiecărui plan sau a cadrajului intenţionat urmărit. Cea de a doua coloană, va
fi rezervată textelor şi dialogurilor care trebuie să apară în fiecare casetă,
eventual cu completarea indicaţiilor suplimentare privind atitudinea, sau jocul
personajelor.
Decupajul desenat : Deseori utilizat de către autorii de BD
atunci când desenatorii sunt realizatorii propriilor scenarii, dar şi de către
scenarişti, atunci când aceştia posedă noţiuni si abilitaţi practice privind
desenul. Este o modalitate presupunând un efort preluat din artele plastice
grafice în scopul orientării vizuale, care prezintă avantajul procedeului
obişnuit : decupajul este direct stabilit sub forma crochiurilor cu
dialogul înglobat, permitând ca povestea să fie percepută imediat cu minimă
deformare. Există posibilitatea aprecierii efectul produs de fiecare planşă în
momentul în care este realizată. Metoda a fost utilizată cu deplină inspiraţie
datorită crochiurilor lui Fellini, scenaristul albumului, care
au servit ca indicaţie vizuală la realizarea
operei desenată de Manara :
« Voyage a Tulum ».
a. Federico FELLINI : story board |
b. Milo MANARA : encraj |
c. planşa finalizată : « Voyage a Tulum » |
In cazul colaborarii autorilor Loisel şi Tripp, s-a procedat aidoma ca modalitate de lucru, în privinţa scenariilor si desenelor seriei de opt titluri : « Magasin général ».
Decupajul desenat : Paul GILLON, seria « Les Naufrages du temps » |
În cinematografie, datorită abilitatilor dovedite de către desenatori BD în puterea de imaginare şi a prospeţimii cadrelor, munca de elaborare a story board-urilor a fost încredintată acestora. Este de remarcat în acest sens contribuţia lui Bilal la realizarea filmul Numele trandafirului, sau a lui Druillet la filmul Regii blestemati, unde a realizat story board-ul şi scenografia.
Referitor la munca desenatorului, sunt
implicate alte câteva procese pregătitoare :
Crochiurile preparatorii : Este momentul capital în care
înfăţişarea grafică a personajelor prinde viaţă cu adevărat, printr-o suită de
schiţe executate pe foi volante sau pe hârtie de calc, realizate prin
suprapunerea de desene succesive, menite să reprezinte în cele mai mici detalii
atitudinile personajelor, să le studieze expresiile, mişcarea fizionomică,
plasarea poziţiei în cadrele respective. Adesea, acest efort poate să solicite
desenatorului chiar mai mult timp decât execuţia în sine a planşelor, cu atât
mai mult când avem de a face cu pregătirea a unei serii in curs, în care
personajele sunt în mare parte închipuite, dar trebuiesc corelate cu noile
apariţii din episoadele următoare. Crearea eroilor incluzând atitudinile,
expresiile lor, psihologia aparte pe care o afişeaza, este un efort de lungă
durată, necesitând zile, luni, uneori ani, până la definitivare.
ROSINSKI :
schiţe şi modele 3D pentru erou şi alte personaje - « Le Pouvoir du
Chninkel » (Rosinski & Van Hamme)
|
Creionajul :
Odată perfect definitivate schitele şi crochiurile, desenatorul poate
să treacă la finalizarea operei sale, prin delimitarea, trasarea cadrelor
diferitelor imagini şi a bulelor pentru amplasarea textelor.
ROSINSKI:
crochiuri pentru coperta albumului “Le Grand pouvoir du Chininkel”
|
Encrajul
desenului : Etapa respectiva constă în trasarea în tuş cu peniţa
sau cu pensula, a contururilor, ustensile opţionale proprii abilităţilor
dovedite de desenator.
Letrajul :
Este înscrierea în tuş, la mână sau cu ajutorul inserţiilor realizate
prin calculator,
a textelor care se plaseaza în bulele prevăzute, acţiune care uneori poate fi executată de un specialist. Letrajul devine, în planşele BD elaborate de
desenatorul Druillet, o exprimare grafică de sine stătătoare, puternic
invidualizată, asociată originalităţii şi parte a exprimării artistice.
TURK: schiţe în creion la casete si
letraj pentru albumul “Génie á la page” din seria”Léonard” (des. Turk & sc.
De Groot);
|
Colorarea : Constă în acţiunea de acoperire a suprafeţelor
din interiorul contururilor, în culori plate, aşa cum se proceda în BD la
începuturile multiplicării tipografice, apoi trecerea la folosirea unor efecte
tot mai sofisticat–realiste ale zonelor delimitate de tuşul desenelor.
a. Régis LOISEL: paginare, creionaj |
b. Jean-Louis TRIPP: encraj |
c. François LAPIERRE: colorizare |
In zilele noastre colorarea a devenit un mijloc de expresie a unei activităţi
supusă deciziei artistului-autor sau încredinţată unui colorist specializat în
astfel de operatii, eventual executată pe calculator.
Se impune uneori adaptarea dialogurilor şi textelor
care să confere credibilitate idiomului folosit. Este motivul pentru care s-a
apelat la Jimmy
BEALIEU pentru a « cosmetiza » limbajul
sonorităţii quebeçois francezei vorbite, aşa cum s-a procedat în cazul seriei
« Magasin général ».
Din raţiuni comerciale, cu intenţia sporirii
gradulului de atractivitate, uneori se
poate opta ca desenul coperţii albumului să fie realizat
de o persoană diferită de autorul benzilor desenate din interior.
Autorii albumelor aflaţi în legătură organică cu orientarea direcţiei editoriale, echipa de promovare şi lansare a produselor BD, la care se alătură performanţele echipei tehnice ale activităţii de multiplicare, întregesc o echipă pregatită să susţină efortul îndreptat către publicul a cărui implicarea înseamnă răspunsul susţinerii rentabilitatii demersului a carui amploare a devenit capabilă să sustină existenţa noii arte, acum obisnuită să meargă pe propriile picioare
Autorii albumelor aflaţi în legătură organică cu orientarea direcţiei editoriale, echipa de promovare şi lansare a produselor BD, la care se alătură performanţele echipei tehnice ale activităţii de multiplicare, întregesc o echipă pregatită să susţină efortul îndreptat către publicul a cărui implicarea înseamnă răspunsul susţinerii rentabilitatii demersului a carui amploare a devenit capabilă să sustină existenţa noii arte, acum obisnuită să meargă pe propriile picioare
arh. Mati Botezatu
Un comentariu:
O lucrare dorita in Romania !
Multumim domnului Mati Botezatu !!!
Daniel Cristea
Trimiteți un comentariu