Azi este ultima zi, trec ultimile ore, ale editiei 50 a Festivalului de la Angoulême. Marele Premiu l-a primit Riad Sattouf, si recunosc ca nu-i sunt deloc fan, dar omul are umor, are curaj, si mai ales are stiinta compozitiei secventelor, ca doar nu degeaba este absolventul celei mai celebre scoli de animatie franceze! Dar nu despre Sattouf vreau sa vorbesc, ci despre BD si vietile noastre contemporane cu el.
Dar Salonul de la Angoulême, fondat in 1974, nu a aparut
de nicaieri, ci a fost un varf al unor ani anteriori ce au propulsat BD-ul la
interes general. Primordial, au fost anii de explozie al unor desenatori si
scenaristi care au propulsat pe piata personaje si albume devenit cult, dar si
munca asidua a unor pasionati ce s-au aventurat in zona teoretica, de
cercetare, de definire si catalogare a unei noi expresii creative ce a primit
numele de a 9-a arta. Toate astea s-au intamplat in anii '60, si au beneficiat
de implicarea directa a unor sociologi, filosofi, istorici cunoscuti ai epocii,
cum Marcel Brion sau Edgar Morin, implicat fiind chiar si directorul de atunci
al Cabinetului de Stampe de la Paris, ca sa nu mai vorbesc de alte
personalitati culturale, din 1967 au aparut si primele emisiuni tv dedicate
istoriei BD, iar din 1971 un curs de istoria si estetica BD a fost initiat de
Francis Lacassin la Sorbona. In prezent, BD-ul ca disciplina estetica exista in
mai multe centre universitare, desigur, cel mai cunoscut ramane la Angoulême
care apartine de Universitatea din Poitires, dar cartile de teorie BD abunda,
am strans peste o suta de asemenea volume, care mi-au oferit noi unghiuri de
abordare, dar ce e mai important de subliniat, al ora actuala BD-ul francez de
cateva decenii nu mai este indreptat spre zona infantila, majoritatea
titlurilor ce apar sunt cu tematici diverse destinate adultilor, semn ca BD-ul
nu doar ca a evoluat ca arta, ci si ca tehnici narative.
In perioada 1960-1990, nu a fost un preaplin, dar
suficient pentru a intelege ca este un gen comercial ce poate genera interes pt
lectura, generatiile din acea perioada au fost atrase spre lectura prin
povestile ilustrate de Duldurescu, Puiu Manu, Nobilescu, Nicu Russu, Pompiliu
si altii, plus ca-n România navigau ca pietre pretioase Pifuri si Rahanuri, doar
ca acele 3 decenii nu au ridicat si interesul spre cercetare, documentare,
critica teoretica, singurul care s-a ocupat de asta a fost doar Dodo Niță,
incepand de prin 1986, dar a carei prima varianta a Istoriei sale a fost
refuzata de o editura inainte de 89, si cine stie, o prima editie la acea data
ar fi adus alte plusuri, cert este ca din 1990 si pana in 2011, Dodo Niță a
fost unicul promotor al BD-ului in România, dar un singur om nu poate face
singur totul - si documentare, si editare, si organizare, chiar daca a mai fost
ajutat punctual, pana la urma acesti ani au fost de stagnare, a 9-a arta nu a
ajuns in România, singurul lucru ce parea un spargator de gheturi a fost
aparitia Istoriei BD a lui Dodo Niță, si al organizarii unui efemer muzeu al BD-ul
românesc, dar ce a urmat n-a fost decat un zig-zag mediocru in cautarea unui
imaginar succes financiar.
Desi evenimentele BD s-au multiplicat in ultimii 10 ani
in România, calitatea este absolut submediocra, majoritatea autorilor BD nu au
nicio educatie artistica, nici cei ce se ocupa de promovarea unor asemenea
evenimente, si nu o sa inteleg niciodata insistenta unora de a investi si/sau
promova in asa numitele comicsuri, in primul rand comicsul american nu mai are
succes mai nicaieri in Europa, de cateva decenii, in Franta vanzarile pe acest
gen sunt extrem de slabe, undeva la 2% din piata, in plus, in Romania unde
publicul de SF este rarefiat, este chiar iluzoriu sa vii cu asemenea tematici,
chiar daca ar fi bine realizate. Nu mai vorbesc de zona alternativa, care
primeste mereu sustinere financiara, de la stat sau privat, dar care ramane
anonima.
Toate lipsurile astea românesti, si de educatie, de cultura vizuala sau
editoriala, si de mentalitate pana la urma, au un impact nociv, as aprecia mai
mult daca BD-ul asta mediocru, ieftin si saracacios care este promovat masiv,
dar care mai mult indeparteaza publicul, n-ar mai exista, e mai sanatos si ar incuraja,
poate, pe cei ce vor sa realizeze ceva de calitate, fie ei editori sau autori.
Dr. Paul Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu