Acum 60 de ani, prima insurecţie a unui popor contra opresorilor comunişti se încheia în sânge şi lacrimi.
Dar, privind de la scara istoriei, revoluţia maghiară din octombrie 1956 a
constituit prima fisură în aparentul monolit comunist şi, din această cauză, Ungaria a fost printre primele ţări din
Europa de Est care s-au lepădat de jugul comunist.
În vara anului 1956 Laszlo, un adolescent
maghiar de 15 ani şi mătuşa sa, soţia lui Thomas Karcsi, sunt “exilaţi“ la Veneţia (continentală). Thomas
Karcsi este unul dintre conducătorii comunişti de la Budapesta şi, în
urma tulburărilor produse de moartea lui Stalin, vrea să-şi ţină departe familia de norii
negri, de furtună, care se adună deasupra
Ungariei.
Freddy Lombard, Sweep şi Dina Martino sunt trei tineri parizieni care îşi
caută un rost în viata şi, din acest motiv, trăiesc numeroase aventuri, în
Franţa, dar şi în Belgia, Zair şi, în curând, dincolo de cortina de fier.
Acum sunt toţi trei la Veneţia, unde Dina îl învaţă pe tânărul Laszlo limba latină. Dar
acestuia nu-i sta mintea la învăţătură, impetuos şi aventurier ca orice
adolescent (mai ales că părinţii săi fuseseră deportaţi în Uniunea Sovietica,
imediat după război) ar vrea să se întoarcă la Budapesta ca să lupte contra “murenei
roşii” şi să-i gonească pe ruşi afară
din ţară!
Laszlo îi convinge pe Freddy
şi pe Sweep să-l ducă în Ungaria, iar cei doi tineri francezi, la fel de inconştienţi ca şi el, îl transportă
la Budapesta, în speranta unei vacanţe de neuitat.
Dar, după doar câteva săptămâni, pe 23 octombrie
1956, la Budapesta se declanşează revoluţia.
Desenată în 1988 de Yves Chaland, după un
scenariu scris la patru mâini cu Yann Lepennetier, Vacances
a Budapest este prima şi multă vreme singura banda desenată care abordează acest
subiect fierbinte.
Mai mult, desenatorul o face folosind, în mod paradoxal, un stil grafic şi un ton umoristic care, aparent, nu s-ar potrivi cu subiectul tragic ales.
Dar Yves Chaland este un adevărat moştenitor al grafismului de tip “linia clară”
şi face parte dintr-o generaţie de autori francezi şi belgieni care au ales să
spună poveşti grave cu desene comice (aşa cum fac şi caricaturiştii)
Astfel, aventurile umoristice, aproape
incredibile ale lui Freddy, Sweep si Dina la Budapesta, se desfăşoară pe fundalul sumbru al violentelor
lupte de stradă şi nu sunt puţine casetele unde apar oameni care se împuşcă,
răniţi şi cadavre.
Banda desenată se încheie, firesc, în notă comică şi optimistă, dar respectând în continuare adevărul istoric: cei trei prieteni francezi, împreună cu micul
Laszlo, unchiul şi mătuşa sa, vor face
parte din cei peste 200.000 de maghiari care vor fugi în realitate din ţară,
prin Austria si Jugoslavia., dupa înăbuşirea
în sânge a revoltei.
La lectura acestui album BD rămâi impresionat
de verosimilitatea sa.
Cei doi autori s-au documentat foarte bine asupra subiectului lor (e-adevărat că au avut
de unde alege, numeroase cărţi fiind publicate despre prima revoltă naţională contra
comunismului- vezi bibliografia din josul paginii).
Ceea ce m-a impresionat pe mine cel mai mult sunt însă imaginile veridice.
Yves Chaland a desenat foarte convingător (în
mod cert folosind şi el numeroasde surse iconografice) străzi, clădiri, cartiere din Budapesta
Aici avem gara Budapest Keleti, unde am
coborat şi eu de multe ori, din trenul Craiova-Budapesta, când mă duceam s-o
vizitez pe Livia Rusz şi pe prietenii maghiari.
Thomas Karcsi locuieşte pe o stradă în pantă, aşa cum am
străbătut multe în Buda, amenajată pe un
deal destul de abrupt.
Cinematograful Corvin a fost şi în realitate un punct de comandă al insurecţiei şi un centru de
rezistenţă al insurgenţilor care s-au
strâns aici în număr de peste o mie şi au opus o rezistenţă feroce contra
armatei roşii, distrugând, cu cocktailuri Molotov, 12 tancuri !
Piaţa din faţa gării Keleti, Baross ter. |
Din 2006, în Memento Park, parcul statuilor comuniste din Budapesta, un sculptor maghiar a
recreat monumentul Cizmele lui Stalin.
Lângă parcul
Varosliget, în locul statuii lui Stalin astăzi se ridică un impresionant
monument dedicat revoluţiei din 1956, format din numeroşi stâlpi verticali aşezaţi
sub forma unui triunghi isoscel, din ce în ce mai apropiaţi, până se contopesc,
simbolizând proverbul “unirea face puterea”.
În fine, mai merită
menţionat că, atunci când l-a creat pe conducătorul comunist cel bun, Thomas Karcsi,
Yves Chaland şi Yann l-au luat drept
model pe însuşi Imre Nagy, atât fizic
cât şi psihologic.
Cam tot în aceeaşi
perioadă, am citit micul roman al lui Moldova Gyorgy, Pavilionul singuratic care, chiar dacă era scris de pe poziţii comuniste,
tot m-a impresionat, pentru că încerca
să explice cauzele “terorii contrarevoluţionare din zilele fierbinţi ale lui
octombrie 1956”.
Personajul principal,
Florian, este un fel de erou, pentru că atunci când toată lumea demoniza soldaţii
securităţii maghiare (AVO) el îi culegea pe cei răniţi de pe străzi şi-i oblige
pe medici, sub ameninţarea pistolului, să-i îngrijească.
Spre finalul romanului
aflăm că, de fapt, Florian este un fost ofiţer de securitate, unul dintre cei mai
capabili din generaţia sa, dar băgat la închisoare de semenii săi comunişti, ca
făcând parte din grupul "trădătorului"Laszlo Rayk. Totuşi, el crede mai departe
în idealurile socialismului biruitor şi luptă după puterile sale împotriva “contrarevoluţiei”.
Aşa că am rămas nelămurit de ce s-a întâmplat la Budapesta, şi în Ungaria, în general, în
octombrie 1956, până când am citit, la începutul anilor 90 albumul Vacances a Budapest de Yves Chaland.
Cu această ocazie l-am
descoperit şi pe acest mare desenator francez şi i-am cumpărat toate
albumele sale, atât cele din seria Freddy Lombard cât şi celelalte (nici nu
sunt multe, desenatorul a murit, din păcate, la vârsta de 33 de ani, într-un
accident de maşină).
Ştiu, dragi cititori, că mulţi dintre dvs. sunteţi bedefili francofoni, aşa că vă recomand cu căldură să descoperiţi şi dvs. acest mare creator de benzi desenate.
François Fejtö La tragédie hongroise
Pierre Horay, Paris 1956
Melvin J.Lasky & François Bondy La
révolution hongroise Paris. Plon,
1957
Tibor Meray Imre
Nagy l’homme trahi Julliard. Paris, 1960.
Tibor Meray Budapest.
23 Octobre 1956 Ce
jour-là. Robert Laffont, Paris 1966
Andy Anderson Hongrie 1956 Spartacus,
Paris 1976.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu